Діти вчаться писати, коли читають і, звичайно, коли пишуть
самі. Але що вони опановують спочатку: читанням або листом?
Уміння писати
формується з найперших рухів малюка, коли він тільки починає розвивати свої
руки і вчиться рухатися. Надалі дитина удосконалює цю навичку, коли збирає
мозаїку, малює, розфарбовує, ліпить з пластиліну, грає в м'яч, вчиться
користуватися ложкою, вилкою і ножем, намагається одягатися, вирізувати, клеїти
і так далі.
Учителі помічають, що
першокласники досить часто зазнають серйозні труднощі при оволодінні листом
(прописними буквами). Річ у тому, що лист — складна навичка. Його техніка
вимагає злагодженої роботи дрібних м'язів кисті і усієї руки і до того ж добре
розвиненого зорового сприйняття і довільної уваги.
Окрім поганого,
недбалого почерку у дітей нерідко виникають і інші труднощі в написанні цифр і
букв : наприклад, відсутність зв'язних рухів при письмі, нестійкість графічних
форм по висоті, ширині, нахилу цифр і букв, або занадто велика напруга руки при
письмі, або занадто слабкий натиск...
Усі ці проблеми
спостерігаються у малюків при недоліку розвитку тонкої моторики кисті і пальців
руки і несформованості зорово-рухової координації і можуть привести до
виникнення негативного відношення до навчання.
Тому і важливо саме
зараз розвинути механізми, необхідні для оволодіння листом, створити умови для
накопичення дитиною рухового досвіду, розвитку навичок ручної умілості.
Зверніть увагу: в
дошкільному віці потрібна саме підготовка до листа, а не навчання йому. Уміння
виконувати дрібні рухи з предметами розвивається в старшому дошкільному віці,
до 6-7 років в основному закінчується дозрівання відповідних зон головного
мозку, розвиток дрібних м'язів кисті.
Тому робота по
розвитку дрібної моторики повинна початися задовго до вступу до школи. Вона
включає спеціальні вправи, ігри, різні завдання на розвиток дрібної моторики і
координації рухів руки.
Окрім того що ви
готуєте свого малюка до оволодіння навичкою листа, ви ще і позитивно впливаєте
на його загальний інтелектуальний розвиток! Можливо, вам здасться це небагато
дивним, але учені довели, що розвиток руки знаходиться в тісному зв'язку з
розвитком мови і мислення дитини. Зазвичай малюк, що має високий рівень
розвитку дрібної моторики, уміє логічно міркувати, у нього досить розвинені
пам'ять і увага, зв'язна мова.
Щоб отримати
найбільший ефект від вправ, займайтеся з дитиною регулярно. Можливо, досить
буде і двох занять по 30 хвилин в тиждень, щоб малюк не перевтомлювався. Майте
на увазі, що завдання повинні приносити йому радість.
Отже, що слід робити:
• запускати пальцями
дрібні дзиги;
• вирізувати ножицями
по контуру зображення різної міри складності;
• нанизувати
намистинки на довгу нитку (особливо це подобається дівчаткам);
• складати красиві
візерунки з дрібних предметів;
• викладати з
сірників якісь фігури або предмети (букви, цифри, будиночок, тварин, чоловічка
та ін.);
• розминати пальцями
пластилін, глину;
• катати по черзі
кожним пальцем камінчики, дрібні намистинки, кульки;
• стискувати і
розтискати кулачки, при цьому можна грати, неначе кулачок — бутончик квітки
(уранці він прокинувся і відкрився, а увечері заснув — закрився, сховався);
• робити м'які
кулачки, які можна легко розтискати і в які дорослий може просунути свої
пальці, і міцні, які не розтискаєш;
• двома пальцями руки
(вказівним і середнім) «ходити» по столу, спочатку повільно, неначе хтось
крадеться, а потім швидко, неначе біжить. Вправа проводиться спочатку правою, а
потім лівою рукою;
• показати окремо
тільки один палець — вказівний, потім два (вказівний і середній), далі три,
чотири, п'ять;
• показати окремо
тільки один палець — великий; е барабанити усіма пальцями обох рук по столу;
• махати в повітрі
тільки пальцями;
• кистями рук робити
«ліхтарики»;
• ляскати в долоні
тихо і голосно, в різному темпі;
• збирати усі пальці
в щіпку (пальчики зібралися разом — розбіглися);
• нанизувати великі
гудзики, кульки, намистинки на нитку;
• зав'язувати вузли
на товстому мотузку, на шнурі;
• застібати гудзики,
гачки, блискавки, замки, закручувати кришки, заводити ключиками механічні
іграшки;
• закручувати шурупи,
гайки;
• грати з
конструктором, мозаїкою, кубиками;
• складати матрьошки;
• малювати в повітрі;
• грати з піском,
водою;
• м'яти руками
поролонові кульки, губку;
• малювати,
розфарбовувати, штрихувати;
• малювати різними
матеріалами (ручкою, олівцем, крейдою, кольоровою крейдою, аквареллю, гуашшю і
т. д.);
• грати з м'ячем.
Пропоную вам декілька
ігор з маленьким м'ячем. Він має бути таким, щоб дитяча ручка легко його
утримувала пальчиками. З першого разу не чекайте злагодженості рухів. Але після
багатьох повторень ваш малюк виконуватиме вправи дуже упевнено.
• Лівою рукою треба
ударити м'ячик об підлогу і упіймати його пальчиками правої руки, поки він
летить вгору. Потім треба кинути м'ячик об підлогу правою рукою, а упіймати
його пальчиками лівої руки. Повторити кілька разів.
• Підкинути м'яч
вгору, опуститися на одно коліно і упіймати його. Важливий момент: підкидати
потрібно однією рукою, а ловити — інший. Це не так вже легко, тому малюкові
доведеться потренуватися.
• Стоячи ноги
нарізно, узяти м'ячик в праву руку, відвести її за спину і підкинути м'яч так,
щоб він перелетів через ліве плече. Упіймати м'яч спереду лівою рукою. Потім
кинути м'яч лівою рукою через праве плече, а ловити його лівою.
• Тримати м'яч правою
рукою, витягнутою вперед і поверненою долонею вниз. Рознявши пальці, випустити
м'яч і упіймати його лівою рукою над самою землею, захоплюючи згори. Потім
випускати м'яч з лівої руки і ловити правою.
• Усі ці вправи можна
змінити так, щоб в них одночасно брали участь декілька діточок. Наприклад, один
стукає м'ячик об підлогу, а інший його ловить. Найголовніше, щоб діти ловили
м'ячик не в оберемок, а пальчиками.
У дитячому саду Марії
Монтессори діти вчаться писати раніше, ніж навчаться читати. Спочатку вони
учатся-управлять м'язами і зв'язками руки і кисті. Для цього вони збирають
мозаїки, розбирають і збирають конструктори.
Як тільки у них
досить розвинеться координація, їм дають в руки олівець. Їм діти вчаться
обводити геометричні фігури, а потім великі картонні або пластикові букви. При
цьому вони запам'ятовують, яка буква що означає. Таким чином, запам'ятовуючи
форму і звучання букв, дитина вчиться писати.
Під час відвідування
дитячого саду в Голландії, який працює за системою Марії Монтессори, я
спостерігала за малюками. Вони впродовж сорока хвилин абсолютно самостійно
грали з пластиковими буквами!
Згідно з методом
Монтессори, дитина у віці чотирьох-п'яти років самостійно і природно переходить
від листа до читання.
Якщо малюкові
подобаються слова, обов'язково давайте йому можливість малювати і писати —
олівцем, ручкою або фломастерами.
Букви складаються з
ліній і кругів. Лінії бувають вертикальні (коштують), і горизонтальні (лежать).
Навчите цьому свою дитину.
Покажіть йому, як
малювати круг — за годинниковою стрілкою і проти годинникової стрілки.
Разом з дитиною
малюйте інші форми: кільця, арки, півкола, крюки, зигзаги...
Шукайте їх в тому, що
вас оточує, і малюйте усе це: проливний дощ, клуби диму з труби, півмісяць,
точки на сонечку, черепашки, сліди тварин...
Купите дитині
магнітний алфавіт. Здобудьте з букв його ім'я. Напишіть друкарськими буквами
ім'я дитини на папері і дозвольте йому самому розфарбувати букви.
Попросите малюка
самому написати його. Ви побачите, яку радість і гордість він випробує.
Немає коментарів:
Дописати коментар