вівторок, 13 грудня 2016 р.

Дидактичні ігри в початкових класах на уроках

Дидактичні ігри на уроках математики в початковій школі

Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, забезпечивши виконання таких вимог:
1. Готовність учнів до участі в грі. (Кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити мету її, кінцевий результат, послідовність дії, мати потрібний запас знань для участі у грі).
2. Забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом.
3. Чітка постановка завдання гри. Пояснення гри - зрозуміле, чітке.
4. Складну гру слід проводити поетапно, поки учні не засвоять окремих дій, а далі можна пропонувати всю гру і різні її варіанти.
5. Дії учнів слід контролювати, своєчасно виправляти, спрямовувати, оцінювати.
6. Не можна допускати приниження гідності дитини (образливе порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо

«Цікаві дії»
Учням пропонують записати трицифрове число (наприклад 168) і прочитати його навпаки (861), виконати віднімання (861 - 168 = 693). Прочитати утворений результат навпаки (396). Знайти суму двох останніх чисел (693 + 396 = 1089). Результат можна сказати заздалегідь, тому що будь-яке інше число, а не 432, привести того ж результату, якщо лише дві крайні цифри різні. (Наприклад: 154; 461; 451 - 154 = 297; 792; 297 = 972 1089).

«Футбол»
Клас ділиться на дві команди. Учень з першої команди називає довільний приклад і вказує учня з другої команди, який буде відповідати. Якщо відповідь правильна, то гравець, який відбив "удар", дає завдання першій команді. Якщо відповідь неправильна то "нападаюча" команда дає правильну відповідь і хором говорить "Гол". Учень, якого викликали, може звернутись за допомогою до одного з членів своєї команди. Перемагає команда, яка заб`є більше "голів".


«Естафета»
Для гри клас ділять на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки є учнів. Приклади містять табличне множення і ділення, додавання та віднімання в межах 100. За сигналом перші учні виходять до дошки, розв`язують перші приклади, записують і швидко передають крейду наступним гравцям, які розв`язують наступні приклади і т.д. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то коли до нього дійде черга, він може виправити неправильну відповідь і записати правильну. Після розв`язування всіх прикладів, я перевіряю правильність виконання завдань "суперниками" і визначаю команду-переможця.


«Гра «Злови рибку»
На дошці записи.
До дошки виходять троє учнів. Учитель дає кожному по три паперові «рибки», на звороті яких записано відповідь одного із виразів. Учень повинен знайти цей вираз. Учні кожного ряду слідкують за одним із стовпчиків і перевіряють правильність виконання ділення з остачею. Учень, який першим правильно знайде три вирази, виграє.

 «День і ніч»
«Ніч» — діти закривають очі, вчитель повільно диктує дії ланцюжка одну за одною. «День» — відкривають очі й називають відповідь.

«Прапорець переможця»
На сходинках розміщуються вирази-приклади. Грає 2 команди. Команда, яка першою підніметься, тобто розвяже приклади (знайде значення виразів), забере прапорець, тобто виграє.

«Мовчанка»
На дошці написано ряд виразів. Учитель вказівкою показує на вираз, учні, обчисливши його, показують значення або записують. Цю гру можна використати для математичного диктанту. Різновид її — гра «Кращий математик»: на плакаті записано числа і знаки. Учитель показує число, знак, а діти на сигнальних картках — відповідь.

«Естафета»
Під час цієї гри змагаються три команди (три ряди парт) — «Розумники», «Плюсики», «Кмітливці». Цю гру можна проводити на всіх етапах уроку, під час будь-якої теми. Вона розвиває швидкість логічного мислення, командний дух.

«Футбол»
Ця гра найкраще підходить під час вивчення таблиць додавання і віднімання в межах 20 або під час вивчення таблиці множення і ділення. Змагаються 2 команди. Учасник із першої команди перевіряє табличку в учасника з другої команди (на вибір). Якщо той відповідає правильно, то уже, навпаки, цей перевіряє іншого учасника першої команди. Якщо відповідь неправильна, то забивається «Гол». Виграє та команда, яка забила більше голів.

«Вчитель»
На уроці математики, під час усної лічби, проводжу математичний диктант. Після написання дітьми відповідей до диктанту пропоную дітям пограти в гру. Діти обмінюються зошитами, а один учень зачитує правильні відповіді. Усі перевіряють і виправляють помилки в зошитах. Діти оцінюють роботи.

«Листоноша»
Ця гра допоможе дитині запам'ятати блоки таблиці множення. Усього в таблиці 10 блоків. Блок 1 — це 10 карток множення на один. Блок 2 — 10 карток множення на два. І так далі. У цю гру можна грати тоді ж, коли ви проходите відповідний блок таблиці множення.
Виготовте з паперу десять плоских будиночків. Наприклад, розглянемо гру з блоком множення на два. На дах кожного з них прикріпіть картку з числом, відповідним відповіді на певний приклад, — це буде номер будинку. Як «листи» будуть використовуватися десять карток із прикладами з цього блоку. Завдання дитини — рознести «листи» по будиночках. Для того щоб дізнатися, в який будинок йде лист, потрібно вирішити приклад. Номер будинку відповідає відповіді прикладу.

«Рибак»
Змішайте картки з прикладами — це будуть рибки. Візьміть 10 відерець (мисок). До кожного відерця прикріпіть таблички:

Написи на табличках означають, що «рибки» з відповідями в позначених межах потрібно складати у відповідні відерця.
Завдання: ловити «рибку» (вирішувати при клади) і складати їх у відповідні відерця. На приклад, «рибка» з прикладом «5 х 2» кладеться у відерце з табличкою «0... 10».

«Кращий шифрувальник»
На дошці написано приклади для двох команд та прикріплено карки з числами та буквами. Карток більше, ніж прикладів. Учні послідовно розв`язують приклади, знаходять картку з відповіддю і виставляють її тим боком, де записано букву. Розв`язавши приклади, читають зашифроване слово. Перемагає та команда, яка перша прочитає слово.

«Де відбудеться стикування космічних кораблів»
В космос в заданому напрямку запущено космічні кораблі. Поведуть кораблі 3 льотчики-командири (3 учні від кожної команди по черзі). Всі інші учні - помічники командира. Кожен корабель летить у заданому напрямку. Його шлях зашифрований прикладами, зверху яких написані відповіді, один з них вказує напрям даного корабля. Необхідно стрілками показати правильний шлях польоту кожного космічного корабля. В заданому напрямку кораблі стикуються, стрілками треба показати, де вони зустрінуться. Якщо учні будуть помилятися, то члени команди повинні виправити свого командира. Політ покаже, хто стане справжнім командиром. Учні від кожної команди по черзі виходять до дошки і розв`язують по одному прикладу. Перемагає той екіпаж, який не зробить жодної помилки і правильно вкаже місце стиковки кораблів.

«Знайди помилку»
На дошці можна зробити записи і запропонувати знайти помилку.


«Половина третина, четвертина»
На дошці зображені три кола, поділені на рівні частини: на 2,3,4.
Ведучий показує на число більше кола, а учні повинні назвати таке число, яке одержать в результаті ділення показаного числа на стільки, на скільки частин поділене коло.
Наприклад. Ведучий показав число 27, яке стоїть біля кола, поділеного на три рівні частини. Отже, учні повинні назвати число: 27:3=9, тобто число 9.

«Визнач маршрут літака»
Учитель викликає до дошки трьох учнів (пілотів) із кожного ряду (команди). Вони ведуть літак по наміченому маршруту, який зашифрований прикладами, до яких дані три відповіді, одна з них правильна, інші - невірні. Пілоти повинні визначити маршрут правильно, показати стрілками правильний шлях, розв`язуючи приклади знизу догори. Кожна команда допомагає своєму командиру правильно вибрати шлях руху літака, якщо командир помиляється. В кінці гри називаються командирами ті учні, які зуміли правильно провести літак по наміченому курсу.

«Хто швидше затопить піч»
Три доріжки ведуть до одного будинку, який намальований на дошці. На кожній доріжці написане завдання. Виконання завдання починається знизу. Завдання можуть виконувати по одному, два або більше членів команди. Команда, яка виграє, малює дим, який іде із труби.

«Хто більше збере ягід?»
На картках із зображенням ягід на зворотній стороні написані завдання. Учні, обчислюючи їх записують відповіді на дошці, а картки складають на купку. Коли всі завдання виконані, перевіряється правильність їх обчислень і підводиться підсумок: у кого більше зібрано ягід, той і переможець.

«Хто швидше засіє поле?»
На дошці накреслені геометричні фігури, які неважко розділити на прямокутники, вказані розміри сторін. Учитель говорить: "Зараз весна. Важливо не прогаяти час посіву зернових культур. Хто швидше обчислить площу частин і фігури в цілому, той першим засіє своє поле. Він і може бути переможцем. І так, приготувались, починаємо сіяти!"
«Поспішай, не помились»
Ведучий називає будь-яке число, а учень, якого викликали до дошки,  повинен назвати число в 10 разів більше, наступний з ним в 100 разів більше, а наступний  в 1000 разів більше.
Наприклад,  вчитель називає число 510, далі 5100, наступний 51000. за кожну правильну відповідь учні отримують бал. Виграє та команда, яка набере найбільшу кількість балів.
«Не помились»
На дошці записані такі числа: 6, 9, 8, 3, 7, 5, 2, 4.
Учні, які сидять один за одним, повинні швидко дати відповідь від множення кожного із цих чисел, наприклад на 8.    
"Чітко лічи "
Вчитель за секундоміром вголос відлічує секунди, супроводжуючи лічбу помахом руки. Діти повторюють лічбу і рухи за вчителем. Через 2 хвилини лічби вибірково перевіряється точність відлічування без секундоміра. За сигналом вчителя діти мовчки починають лічити секунди. Вчитель стежить за секундоміром. Після сигналу "Стоп!" вчитель вибірково слухає повідомлення відлічених секунд. Виграє той, у кого результат виявиться найточнішим.
"Забий гол"
У ворота, які прикріплюються на дошці, вчитель ставить "м`яч" з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є даний м`яч. Виграє учень, який найбільше назвав прикладів.


"Склади 2 приклади "
Вчитель показує картку з прикладом на додавання. Учень, якого викликали до дошки, складає і записує 2 приклади на віднімання і розв`язує їх. 
Наприклад: 
Клас ділиться на 2 команди. На дошці стільки прикладів, скільки гравців у командах. Перші учні підходять, розв`язують приклади, передають крейду іншому учневі із своєї команди, як естафетну паличку, і так до кінця. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди, то, коли до нього дійде черга, він може акуратно закреслити неправильну відповідь і записати правильну. Виграє команда, в якій швидше будуть розв`язані приклади. (Кількість учнів у командах повинна бути однаковою).
"Назви число"
Дітей ділимо на 2 команди і шикуємо у два ряди. Вчитель називає одноцифрове число, таблиця множення якого вивчається, наприклад, 4. Учні кожної команди по черзі називають числа результати множення 4 на 2, 3, 4, 5 і так далі, виступаючи щоразу на крок уперед. За кожний "правильний крок" учень одержує очко.
За даним прикладом називають числа: 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40.
Виграє команда, яка в сумі набере найбільше очок.
"Кращий обчислювач "
Учні розділяються на 2 команди. У кожної команди є кубик, на гранях якого написано число. Гравець однієї з команд кидає кубик і, називаючи число, яке йому випа­ло, швидко додає до суми попередніх, і оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очок. Якщо один гравець помилиться в обчисленні, усі очки з команди знімаються. Гра може бути індивідуальною. Тоді в ній беруть участь два, три і більше учнів.
"Допоможи їжачкові перезимувати"
На фланелографі малюнок їжачка. Допоможемо їжачкові перезимувати, назбиравши якомога більше яблук, грибочків. На малюнках написані приклади. Хто обчислив правильно, кладе їжачкові на голочки яблука, грибочки.
"Склади букет"
На фланелографі виставлена ваза; квіти, намальовані на папері, лежать на партах. На зворотному боці квіток написані приклади, які необхідно розв`язати. Правильна відповідь дає право поставити квітку у вазу.
"Лічи швидко"
Гра на увагу і з метою закріплення навичок лічби. Вчитель плеще декілька разів у долоні, діти на магнітних дощечках пишуть цифру, яка відповідає кількості ударів і показують результат вчителю.
"Квіточка-семицвіточка"
Діти розв`язують запропоновані вчителем завдання. Після кожної правильно виконаної вправи прикріплюють пелюсточку. Виходить «семибарвна квіточка».
"Хто швидше підніметься вгору"
Намальовано сходинки з прикладами, які розташовано з двох боків, а на верхній сходинці приз. Хто першим розв`яже приклади і підніметься по сходах - той отримує приз.
"Пташина грамота"
На пелюстках квіточки записані приклади на ділення. Після їх вирішення в результаті отримуємо 6. Прилетіли ластів`ята, забрали результати. Діти знаходять ту пташку, яка тримає в дзьобику правильний результат.
"Математичні потяги"
Дітям пропонується на фланелографі модель потягу і карточки. Вони обчислюють приклади і ставлять картки у той вагон, номер якого співпадає з числом, що є результатом обчислення даного прикладу.
"Сплети віночок"
В кожної дитини на парті лежить листок кольорового паперу з різнобарвними стрічками. Діти пригадують, з яких квіточок складається український віночок. Після кожного правильно виконаного завдання роздаю дітям по квіточці. В кінці уроку в старанних, активних дітей віночок готовий.

"Парні й непарні числа"
Викликаю чотирьох учнів, які підходять до набірного полотна, стають біля стовпчика кишеньок, а в руках мають картки з числами.
1-
й учень викладає непарні числа, 2-й учень - парні, 3-й - непарні, 4-й - парні. 4-й учень робить крок вправо і знову перед ним чиста колонка кишеньок, але тепер він уже під 1-м номером і викладає непарні числа, біля нього розміщується учень, який був під 3-м номером, але тепер буде 2-м, і викладатиме парні числа, і так далі.

                            «Де дзвенить дзвіночок ?»
Одній дитині зав`язують очі хустинкоюДруга дитина ходить з дзвіночком по класній кімнаті і подзвонює ним у різних місцях. Перша відгадує, де подзвонили, називаючи місце звуку відносно себе : «Подзвонили праворуч від мене»«Подзвонили зліва від мене ». Той , хто після умовної кількості дзвінків жодного разу не помилився, отримує дзвіночок і займає місце свого попередника.

«Навпаки»

   Учитель називає якесь слово, що характеризує напрямок руху або просторові відношення між предметами, а викликаний учень повинен сказати слово, протилежне за значенням. Гра повинна проходити у швидкому темпі. « Верхній нижній, ліворуч-праворуч,спереду-ззаду, перший-останній».

«Не скажу»

Учні рахують від 30 до 60 по одному, але замість чисел, що діляться на 5, вони говорять « Не скажу». Ці числа вчитель записує на дошці.
30, 35, 40, 45  і т. д.

«День ніч»
Учитель тихо промовляє «Ніч», - діти закривають очі і кладуть голови на                                                                                                                                                                                                                                                                            
парти. Учитель пропонує завдання. Діти думаютьУчитель говорить «День»  -   діти прокидаються і відповідають, піднявши руки.

«Віднови числа»

Вчитель каже : « На снігу сорока розклала приклади, але повіяв вітерець і частину прикладів засипало сніжком. Допоможіть сороці відновити приклади».

…+2=4        
…+3=6
…+4=6
…+2=5
…+1=4
…+1=5

                           Гра  - естафета « Заселіть числові будиночки»

Учні кожного ряду виходять і записують відповідні числа у числові будиночкиПеремагає той ряд, в якому учні швидко і правильно записали потрібні числа.

«Мовчанка»

-         Збільшити на 1:         1,  2,   3,   4,  5,  6,  7,  8,  9.
-         Зменшити на 1 :         9,  8,  7,  6,  5,  4,  3,  2,  1.
-                                                                                                                                                                                                                                                             
«Ерудит»
-          Який заповідник в Україні є найстарішим ?
Полічить і визначте відповідь.
9*4:6*5+2:4*3:4*8 =
А.   АсканіяНова                           48
Б.   Каневський заповідник         8
В.   Карпатський заповідник      28

                                            « Ерудит»        

-         Яка рослина росте у наших водоймищах і є хижаком ?
Полічить і дайте правильну відповідь.
9*3+3:5+21+9:4*3+40+23 =
Водяна біла лілія   -   100                                      
Пузирчатка   -       90
Едельвейс   -   80

«Допоможи Незнайкові »
Незнайко вивчив три цифри  -  1, 2, 3.  Які двозначні числа він може записати , використовуючи тільки ці цифри ?
( 11, 12, 13, 22, 21, 23, 33, 31, 32 )                                                            
Чи правильно Незнайка порівняв вирази ?
74-15    74-17                              28+31   31+28
49-21   49-12                                38+4   38-4


Немає коментарів:

Дописати коментар