вівторок, 13 грудня 2016 р.

Урок української мови у другому класі

Розрізнення слів, що  однаково звучать, а значення мають різне.







Тема.Розрізнення  слів ,що  однаково  звучать , а  значення   мають    різне, добір  до  кожного  з  них   спільнокореневих.                                 

Мета. Навчати  учнів розрізняти  групи  слів, в  яких  корені  звучать і  пишуться  однаково, але  значення  мають  різне ; розвивати  вміння  досліджувати , аналізувати; виховувати  почуття  колективізму.

Обладнання. Довідник, таблиці, сигнальні  картки , картки  із     завданнями.

Хід   уроку
I.Організація  класу  до  уроку.
- Діти, з яким  настроєм  ви  прийшли  на  урок?
  - А  щоб  був  гарний  настрій , треба  добре  потрудитись.
Побажаймо  один  одному  успіхів, посміхніться  своєму  сусідові.
Девіз уроку.
               ,, Будемо  дослідниками! 
II.Перевірка  домашнього  завдання.
     - Чи  цікавою  була  робота  зі  словником?
   - Прочитайте  закінчення  слів  першого  стовпчика.
    - Який  корінь у  словах  другого  стовпчика? 
2.Каліграфічна  хвилинка.
  і  іі  лі  ім  ві  імі  ці  во  іго
   Київ  Україна   українська
    Київ- столиця  України.
- Знайдіть  спільнокореневі  слова, позначте  у  них  корінь.
III.Вивчення  нового  матеріалу.
   1.Створення  проблемної  ситуації.
         
Загадка-жарт.
По  дорозі  йшли  гусак, гуска  і  гусенята.
А назустріч  їм – гусениця.
- Добрий  день, родичі!-каже  гусениця.
Засичали гусак, гуска й гусеняти.
 - Чому  ж  засичали  гуси?
  2.Оголошення  теми  і  мети  уроку.
   - Сьогодні  ми  спробуємо  опанувати  ще  одну  таємницю  рідної  мови.
  Повчимося  розрізняти  групи  слів, у  яких  корені  звучать  і  пишуться
  однаково, але  значення  мають різне.
  
3.Вправи-дослідження.
   а) Усміхнулось  сонечко
     До  малої Сонечки.
    - Що  спільного і  чим  відрізняються  корені  виділених  слів?
(  Звучать  однаково але  значення  мають  різне ).
  - Доведіть  свою  думку, прокоментуйте.( Якщо  корені  мають  різне  лексичне
   значення , то  це  різні  корені).
   б) Порівняйте.     

            Малюк , маленький , малий.
            
           Маляр, малюнок, малювання.
 - Чи  можемо  слова  першого  і  другого  рядка  вважати  спільнокореневими?
  - Чому? ( Корені  звучать  однаково , але  значення  мають  різне).
4. Робота  з  підручником.
   Колективне  опрацювання  вправи  178.
5.Робота  за  малюнками.
  - Назвіть одним  словом  те, що  зображено  на  малюнках.
  - Чи  можна  ці  слова  вважати  спільнокореневими?
  - Чому?
      Фізкультхвилинка.
IV.Тренувальні  вправи .
1.Самостійна  робота  за  варіантами.( Вправа 179).
  а) Позначте  корінь;
б) Складіть  з  виділеними  словами   розповідні  речення  (1  варіант ).
        - Складіть  окличне  речення (2 варіант).
  2. Коментоване  письмо (вправа 180).
   - Прочитайте.
  - Чи  є  у  тексті  слова  з  коренями,  які  звучать  однаково, але  мають 
  різне  значення. Назвіть  їх.
  3.Робота  в  парах . (Вправа 181).
   1 ряд- слова, близькі  за  значенням;
   2 ряд- слова, які  різняться  тільки  закінченням;
   3 ряд- споріднені  слова.
  4. Гра ,, Четвертий  зайвий.
  Вилучіть  з  групи  слів  зайве.
 1.Пісня, пісенька,піснею,пісенний.
 2.Лис, лисичка, лисий, лисячий.
 3.Будинок, оселя, хата, будівельник. 
 4.Чайник, чайка, чай, чаювати.
  5.Робота  в  групах.
  Утворити  слова  з  наведених  частин.
 1  група.                                          2 група
 - ов-, -ий, дощ-                              -ий, папер-,-ов-
 -ков-, -ий, книж-                           - сад-, по-,-к-,-а
 - чик, гороб-                                 -ок, гриб-
                                                      
   3 група                                       4 група
  --мов-,-а, роз-                              - ячн-,-ий,сон-
    -ник-, дорож-,по-                       --яр-,-і,школ-
   -ок, сніж-                                     -ик,кот

V.Підсумок  уроку.
    Мозкова  атака.
-Що  таке  корінь  слова?
- Як  визначити  корінь ?
 -Які  слова  називають  спорідненими?

-Чи  сподобався  вам  урок?
Мені  теж дуже сподобалась ваша робота на уроці.Але  я  хочу , щоб  кожен  з   вас самостійно  оцінив  свою  роботу  на  уроці.Хто  вважає, що  працював  дуже добре,підніміть  червону  картку, добре- зелену,недостатньо- жовту.

IV.Домашнє  завдання.
С.79, впр.182.
Запамятати   словникові  слова.


Немає коментарів:

Дописати коментар